• Po Żuławach.

Sobota, 30 lipca 2011 · dodano: 30.07.2011 | Komentarze 5

Mimo porannej mżawki przyjechali na zbiórkę Andrzej, Tomek,Jurek,Marcin no i ja:)Po krótkiej naradzie wybraliśmy dzisiaj Żuławy.Jakoś szczęście nam dopisało i deszcz na dzisiejszej trasie nas omijał. Tak że wycieczka udana:)
    Most przez Nogat-prowadzi do zamku w Malborku. © sikorski33
    Wejście do zamku w Malborku. © sikorski33
    Gotycki zamek w Malborku wzniesiony przez Krzyżaków w latach 1274-1457 jest jedną z największych twierdz średniowiecznej Europy i przykładem średniowiecznej architektury obronnej.
    W latach 1309-1457 był siedzibą mistrzów Zakonu Krzyżackiego i stolicą Państwa Krzyżackiego. W latach 1457-1772 z tego miejsca panowali wojewodowie malborscy. W 1961 roku utworzono Muzeum Zamkowe, a w grudniu 1997 roku zamek został wpisany na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO.
    Odpoczynek przed dalszą drogą. © sikorski33
    Jezioro w Sztumie. © sikorski33
    Dzisiejsza ekipa. © sikorski33
    Śluza w starym korycie Nogatu. © sikorski33
    W 1852 roku na Renawie – starym korycie Nogatu – zbudowana została śluza umożliwiająca regulację przepływu wody na Nogacie. Budowla ma ceglaną konstrukcję i przepusty w formie sklepionych tuneli. Pierwotnie umieszczone były w nich drewniane zasuwy regulujące przepływ wody. W 1879 roku śluza została podwyższona do obecnego kształtu, mostem zaś na górze śluzy przeprowadzono drogę do Białej Góry (gmina Sztum, powiat sztumski).
    Śluza w Białej Górze. © sikorski33
    W 1914 roku w nowym przekopie Nogatu powstała nowoczesna śluza komorowa umożliwiająca prowadzenie regularnej żeglugi na Nogacie. Komora śluzy ma konstrukcję betonową oblicowaną cegłą klinkierową. Dwuskrzydłowe wrota mają konstrukcję stalową. Bardzo dobrze zachowany jest układ przestrzenny i zabudowa śluzy oraz oryginalne mechanizmy i urządzenia wykonane w 1915 roku w zakładach Eisengiesserei Maschinenbauanstalt und Dampfkesselfabrik F. Eberhardta w Bydgoszczy.
    Moja ekipa podziwia śluzę. © sikorski33
    Ja na tle Nogatu. © sikorski33
    Z Białej Góry popędziliśmy już do domu.