• Kierunek wieś Cyganek w pobliżu Nowego Dworu.

Sobota, 27 października 2012 · dodano: 28.10.2012 | Komentarze 5

W ta sobotę, po długim czasie, Asia zebrała liczną ekipę..Na zbiórkę przyjechało ośmioro rowerzystów, 4+4 czyli Bogusia,Dorota,Ania,Asia,Marek,Wiesiek,Jarek,Wiesiek i ja.W pierwszej kolejności pojechaliśmy do Nowego Stawu gdzie było zaplanowane spotkanie z grupą rowerzystów z Malborka.Tam czekając na nich, zwiedziliśmy Galerię Zuławską a następnie wpadliśmy do pobliskiej cukierni na kawę i ciacho. Malbork wreszcie się zjawił,tak że po krótkiej pogawędce i wymianie adresów kontaktowych pognaliśmy dalej.Pojechaliśmy do wsi Cyganek, gdzie zwiedziliśmy tamtejszy skansen oraz cmentarz 11 wsi( opis przy zdjęciach).W drodze powrotnej zahaczyliśmy o
    McDONALD'S gdzie zjedliśmy ciepły posiłek.Dalej to już pognaliśmy prosto do domu.Przed samym Tczewem jeszcze Marek złapał kapcia i musiał wymienić dętkę.Sobota spędzona w bardzo miłym Towarzystwie,czyli fajowa:)))
    Zbiórka przy moście Lisewskim. © sikorski33
    Drobne poprawki przy rowerze Ani.
    Ekipa na trasie wycieczki. © sikorski33
    Jak widać po ubiorach, było dzisiaj zimno.
    W drodze do Nowego Stawu. © sikorski33

Wycieczka rowerowa. © sikorski33
    Na trasie wycieczki. © sikorski33
    Galerią Żuławska w Nowym Stawie. © sikorski33
    26 września na ryku głównym w Nowym Stawie otwarta została Galeria Żuławska. „Ołówek” bo tak jest nazywany przez mieszkańców, otrzymał nowe życie i stał się centrum kultury dla całego regionu.Zabytek odrestaurowany jest w oryginalnym stylu co czyni to miejsce bardzo klimatycznym. Włodarz miasta liczy na to, że miejsce to będzie przyciągać gości ciekawymi atrakcjami i stanie się prawdziwym ośrodkiem kulturalnym nie tylko dla Nowego stawu, bo remont kościoła był tak naprawdę pierwszym krokiem w rozwoju nowej galerii.
    Galeria Żuławska. © sikorski33
    Ekipa pozuje w galerii. © sikorski33
    Nasze rowery odpoczywają:) © sikorski33
    Ekipa na gorącej kawce i ciasteczku. © sikorski33
    Spotkanie z ekipą Malborską. © sikorski33
    Chwilę porozmawialiśmy i ekipy pojechały w swoją zaplanowaną trasę.
    Na trasie wycieczki. © sikorski33
    Chwila odpoczynku i przy okazji fotka:) © sikorski33
    Na trasie wycieczka-trochę terenu. © sikorski33
    Na tracie wycieczki. © sikorski33
    Zabawa w pociąg;)) © sikorski33
    Taka sobie ruina. © sikorski33
    Skansen Cyganek. © sikorski33
    Rekonstrukcja tradycyjnego żuławskiego domu podcieniowego jest praktycznie na ukończeniu. Dom wraz z pobliskim, XIV-wiecznym, gotyckim kościołem, starym drzewostanem i pobliskim lapidarium gdzie złożono menonickie płyty. XIX-wieczny obiekt został w elementach przeniesiony z innej części Żuław. Drewniany budynek jeszcze kilka lata temu niszczał w centrum wsi Jelonki niedaleko Pasłęka. Został w końcu rozebrany i przewieziony w elementach kilkadziesiąt kilometrów od miejsca powstania.
    Kuchnia we wnętrzu domu podcieniowego. © sikorski33
    Przed domem podcieniowym - Cyganek. © sikorski33
    Skansen w Cyganku. © sikorski33
    Kto tam siedzi?:)
    Asia ,Ania i kotek:) © sikorski33
    Ładny widoczek:))
    Cmentarz jedenastu wsi w Cyganku. © sikorski33
    W ostatnich latach w pobliżu zniszczonego cmentarza, na którym zachowało się jedynie kilka oryginalnych nagrobków w formie pionowych stel, odkryto ok. 60 prostych kamieni nagrobnych z XVII-XVIII w. Większość z nich użyto wtórnie do wzniesienia fundamentów budynku gospodarczego na sąsiadującej z cmentarzem posesji. Są to surowe, nieobrobione głazy narzutowe, których długość rzadko przekracza 1 m. Na ich powierzchni widnieją nieporadnie wyryte inicjały zmarłych (rzadziej pełne imiona i nazwiska), gmerki (znaki) własnościowe gospodarstw, z których pochodzili, i daty śmierci, przy czym najstarsza to rok 1691, a najmłodsza - 1798. Odnalezione kamienie były zapewne ustawione na grobach mniej zamożnych mieszkańców owych 11 wsi, choć pewnie nie tych najuboższych, którym musiał wystarczyć prosty drewniany krzyż. W innych miejscowościach żuławskich odkryto jeszcze kilka podobnych kamieni, najczęściej również wtórnie wmurowanych w fundamenty jakichś budynków, lecz zbiór z Cyganka nie ma sobie równych. W 2006 r. z inicjatywy Stowarzyszenia Miłośników Nowego Dworu Gdańskiego na terenie dawnego cmentarza urządzono lapidarium sztuki sepulkralnej.