• Na szlaku domów podcieniowych .

Sobota, 22 października 2011 · dodano: 23.10.2011 | Komentarze 7

W tą sobotę wybrałem się na wycieczkę z Asią,Zosią, Wieśkiem i Olkiem na szlak domów podcieniowych na Żuławach.Domy te to jedne z najsłynniejszych zabytków Żuław. Mają one konstrukcję szkieletową z drewna, wypełnioną czerwoną cegłą lub otynkowaną, z charakterystycznym wielosłupowym podcieniem wysuniętym przed zasadniczą część budynku. Liczba słupów w podcieniu może być różna (ponoć, im było ich więcej tym bogatszy mieszkał w domu gospodarz), sam podcień może być częściowo zamknięty lub ustawiony z innej strony. Do Steblewa jechaliśmy wszyscy razem,tam odłączyli się Zosia i Olek. Stamtąd już a trójkę podążyliśmy w dalszą trasę. Pogoda nam dopisywała, ale pod koniec wycieczki zaciągnęły chmury i zrobiło się zimno,więc trzeba było uciekać do domu.Fajna i ciekawa wycieczka spędzona w miłym towarzystwie:)
    Ławeczka miłości-bulwar wiślany w Tczewie. © sikorski33
    W tym miejscu była zbiórka na sobotnią wycieczkę.
    Na trasie wycieczki. © sikorski33
    Jesienne klimaty. © sikorski33
    Asia i ja:)
    Ekipa na dzisiejszej wycieczce. © sikorski33
    Jesienny widoczek. © sikorski33
    Ruina kościoła gotyckiego z początku XIV wieku-Steblewo © sikorski33
    Kościół spalony w 1945 roku, zachowały się zewnętrzne mury i część wieży. Na terenie przykościelnego cmentarza odrestaurowana kaplica rodziny Vessel i kilka ewangelickich nagrobków (info za Perły Żuław Gdańskich - Zabytki Architektury Sakralnej).
    Ruina kościoła w Steblewie i kaplica rodziny Vessel. © sikorski33
    A to ja w ruinach kościoła. © sikorski33
    Odpoczynek przy stadninie koni. © sikorski33
    Steblewo - dom mennonicki (podcieniowy) © sikorski33
    Dom mennonicki-podcieniowy. © sikorski33
    Mennonici, członkowie anabaptystycznego ruchu religijnego, przybyli na Żuławy z Niderlandów na początku szesnastego wieku. Zachowywali surowe obyczaje i zasady życia, nie uznawali służby wojskowej, nie przyjmowali urzędów, nie przysięgali... Uciekając przed prześladowani znaleźli tutaj swoją nową ojczyznę.
    Kościół pw. św. Aniołów Stróżów w Cedrach Wielkich. © sikorski33
    Położony w centrum wsi Cedry Wielkie gotycki kościół parafialny został wybudowany w połowie XIV w. W XV w. dobudowano do niego dwie nawy boczne i wieżę. Spalony w 1946 r. został ponownie odbudowany w latach 80-tych i poświęcony w 1987 r. Wyposażenie świątyni jest współczesne. W kruchcie południowej w posadzce znajduje się zniszczona tablica nagrobna.
    Wnętrze kościoła. © sikorski33
    Gotycki kościół w Cedrach Wielkich pw. św. Aniołów Stróżów.
    Dom podcieniowy po remoncie. U.E. wyłożyła na remont 800 tys.euro. © sikorski33
    Dom podcieniowy z 1731 roku. Kiedyś dziedziczna własność sołtysów wsi. Obecnie budynek wielorodzinny zamieszkiwany przez 10 rodzin, a zarządzany przez gminę Cedry Wielkie. W planach jest odtworzenie na bazie tego i sąsiednich zabudowań dawnego folwarku kaszubskiego.
    Dom podcieniowy- pamiątkowe zdjęcie. © sikorski33
    W drodze powrotnej do domu. © sikorski33
    Ścieżka rowerowa jeszcze w budowie - okolice Wróblewa.Na Szlaku Mennonitów przez Żuławy Wiślane.
    Most na szlaku Mennonitów. © sikorski33
    Odpoczynek w Wróblewie. © sikorski33
    W drodze powrotnej do domu.