• WYCIECZKA ROWEROWA DO SZCZODROWA

Sobota, 21 czerwca 2014 · dodano: 21.06.2014 | Komentarze 5

W czwartek udaliśmy się w dziesięcioosobowym składzie na wycieczkę rowerową do Szczodrowa. Postanowiliśmy zwiedzić tam, jedyny drewniany kościół na Kociewiu.

Krótki opis historii kościoła : Jest to jedyny zachowany na Kociewiu późnośredniowieczny drewniany kościół. Świątynia p.w. św. Apostołów Szymona i Judy Tadeusza powstała w ciągu XV i XVI stulecia. Niewystarczający na bieżące potrzeby i nie odpowiadający aktualnym gustom kościół był wielokrotnie przebudowywany. W roku 1687 rozbudowano wieżę, w roku 1735 znacznie wydłużono prezbiterium, w latach 1885-89 dokonano zmiany wystroju wnętrza, w roku 1897 zastąpiono leżące na głazach przyciesia podmurówką z czerwonej cegły, a w 1903 wytynkowano od środka ściany kościoła, niszcząc stare polichromie. Pokrywająca obecnie świątynię dachówka zastąpiła w roku 1928 stosowane wcześniej gonty. Ogołocony z wyposażenia i zbezczeszczony przez hitlerowców kościół przeszedł gruntowną renowację poprzedzoną skrupulatnymi badaniami w roku 1960. Szczególnie dotkliwą stratą było zniszczenie przez Niemców w roku 1940 obu zabytkowych dzwonów – gotyckiego z roku około 1300 i renesansowego, gdańskiej roboty, z 1641 roku. Okazale prezentuje się ołtarz główny z początków XVIII wieku z XV-wieczną, mierzącą 80 cm wysokości, figurą Madonny. Pierwotnie w centrum ołtarza znajdował się obraz patronów kościoła ś. ś. Szymona i Judy Tadeusza. Najstarszym zabytkiem jest granitowa kropielnica pamiętająca jeszcze XIV wiek. Warto zwrócić również uwagę na umieszczony w jednym z południowych okien herbowy witrażyk z rakiem, inicjałami T.K. oraz datą 1603. Po zwiedzeniu kościoła nasza grupa podzieliła się na połowę. Część grupy zrezygnowała z jazdy terenowej i pojechała inną drogą, ja z drugą grupą zanurzyliśmy się w trasę terenową. Po drodze mieliśmy wiele przygód ,co uwidoczniłem na poniższych zdjęciach. Pod koniec wycieczki trochę nas zmoczyło... Wycieczka jak dla mnie była super :)) Dzięki za miłe towarzystwo, całej ekipie :)

W drodze do Szczodrowa © sikorski33
    W drodze do Szczodrowa. Mój nowy nabytek :)
    W drodze do Szczodrowa. Mój nowy nabytek :) © sikorski33
    W drodze do Szczodrowa. Kamień narzutowy
    W drodze do Szczodrowa. Kamień narzutowy © sikorski33
    W drodze do Szczodrowa. Wiesiek udaje chińczyka
    W drodze do Szczodrowa. Wiesiek udaje chińczyka © sikorski33
    Jesteśmy w Szczodrowie.Jedyny drewniany kościół zachowany na Kociewiu
    Jesteśmy w Szczodrowie.Jedyny drewniany kościół zachowany na Kociewiu © sikorski33
    Szczodrowo-zabytkowy drewniany kościół
    Szczodrowo-zabytkowy drewniany kościół © sikorski33 Dzięki uprzejmości tutejszego proboszcza, mogliśmy obejrzeć wnętrze tego kościoła :)

Szczodrowo-zabytkowy drewniany kościół © sikorski33
    Szczodrowo-zabytkowy drewniany kościół © sikorski33  Jak widać, humor dopisuje:)
    Szczodrowo-zabytkowy drewniany kościół
    Na trasie wycieczki. Zaczyna się jazda w terenie
    Na trasie wycieczki. Zaczyna się jazda w terenie © sikorski33  Szukamy trasy,trochę się pogubiliśmy;)
    Na trasie wycieczki
    Na trasie wycieczki © sikorski33  Szukamy trasy,trochę się pogubiliśmy;)
    Na trasie wycieczki © sikorski33
    Na trasie wycieczki - odpoczynek
    Na trasie wycieczki - odpoczynek © sikorski33 Teren daję w kość.

Na trasie wycieczki
    Na trasie wycieczki © sikorski33  Mój nowy rower :) Na teren jak znalazł.
    Na trasie wycieczki. Przeprawa przez rzeczkę. Innej drogi nie było
    Na trasie wycieczki. Przeprawa przez rzeczkę Wietcisa. Innej drogi nie było © sikorski33  To się nazywa odwaga! Tczewianki brawo :):)

Na trasie wycieczki. Przeprawa przez rzeczkę
    Na trasie wycieczki. Przeprawa przez rzeczkę © sikorski33 Czasem jednak,  męska pomoc się przydaje!
    Na trasie wycieczki. Przeprawa przez rzeczkę © sikorski33
    Na trasie wycieczki. Dalej w terenie
    Na trasie wycieczki. Dalej w terenie © sikorski33
    Na trasie wycieczki. Dalej w terenie © sikorski33  Piękne widoki Kociewia.

Na trasie wycieczki. Dalej w terenie.Jesteśmy na prywatnym polu i dostaliśmy opier..ol © sikorski33
    Na trasie wycieczki. Dalej w terenie.Piękny widok na Kociewie
    Na trasie wycieczki. Dalej w terenie.Piękny widok na Kociewie © sikorski33
    Na trasie wycieczki. Jedziemy zobaczyć stary most kolejowy
    Na trasie wycieczki. Jedziemy zobaczyć stary most kolejowy © sikorski33
    Na trasie wycieczki. Jedziemy dawnym torowiskiem
    Na trasie wycieczki. Jedziemy dawnym torowiskiem © sikorski33
    Na trasie wycieczki. Stary,nieczynny most kolejowy
    Na trasie wycieczki. Stary,nieczynny most kolejowy © sikorski33
    Na trasie wycieczki. Zjazd pod most
    Na trasie wycieczki. Zjazd pod most © sikorski33
    Na trasie wycieczki. Stary,nieczynny most kolejowy. Pod mostem
    Na trasie wycieczki. Stary,nieczynny most kolejowy. Pod mostem © sikorski33 Rzeczka Wietcisa.
    Na trasie wycieczki. Stary,nieczynny most kolejowy. Pod mostem. zaczyna padać deszcz. Wracamy do domu
    Na trasie wycieczki. Stary,nieczynny most kolejowy. Pod mostem. Zaczyna padać deszcz. Wracamy do domu © sikorski33  Aparat fotograficzny trzeba schować,koniec zdjęć.