• Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły.

Sobota, 10 października 2015 · dodano: 12.10.2015 | Komentarze 4

W sobotę, udałem się z naszą tczewska grupą rowerową, na wycieczkę Szlakiem Doliny Dolnej Wisły. Miejscem docelowym było Nowe -  to niewielka miejscowość położona na wysokim brzegu Wisły na terenie Kociewia. Stare Miasto nowskie – zachowało do dziś niemal nienaruszony układ średniowiecznego krzyżackiego miasta z elementami wcześniejszej jeszcze, pomorskiej siatki ulic.

Jej centrum stanowi kwadratowy rynek, przy którym mieściły się niegdyś 32 budynki, na nim zaś był ratusz i drewniane sukiennice handlowe. Pozostałe 98 budynków prywatnych znajdowało się w ulicach, z których dwie, jako przedłużenie traktów handlowych, miały szczególne znaczenie. Były to Gdańska i Grudziądzka. Całość otaczały zewsząd mury i wieże obronne. W trzech narożnikach miasta znajdowały się jego główne budowle. W północno-zachodnim fara, w południowo-wschodnim kompleks zakonny z kościołem i klasztorem. Poza miastem mieściła się jeszcze jedna świątynia. W rynku znajdują się liczne kamieniczki o zewnętrznym wystroju jeszcze barokowym, częściej zaś secesyjnym. Główną atrakcją tego miasteczka jest - zamek który został zbudowany w połowie XIV w. przez Zakon Krzyżacki na miejscu pomorskiego kasztelu, oraz Fara pw. św. Mateusza Ap. I Ew. – kościół budowany około 100 lat, począwszy od połowy XIV w., przypuszczalnie w miejscu wcześniejszej, drewnianej świątyni. W XVI w. na krótko protestancki. W latach 1911-1914 rozbudowany, podczas zakładania sklepień nawowych odnaleziono pozostałości bogatych malowideł ściennych, częściowo zachowane. Obecny wystrój wnętrz barokowo-rokokowo, w dużym stopniu oryginalny. Jeszcze jedną ciekawa atrakcją jest punkt widokowy nad Wisłą, z pięknym widokiem na naszą królową rzek. Na zakończenie zwiedzania, przed powrotem do domu wpadliśmy na ciepły posiłek do miejscowego Kebabu. Wycieczka była superacka, pogoda nam dopisała ( co widać na poniższych zdjęciach). Do Tczewa wróciliśmy już o zmierzchu. Dziękuję całej ekipie za mile spędzoną sobotę...:)))

Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły © sikorski33
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły.  Gniew
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły. Gniew © sikorski33
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły © sikorski33
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły © sikorski33  :)))
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły © sikorski33 Jak widać, na szlaku czasami było....
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły.  Punkt widokowy- Wiosło Małe
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły. Punkt widokowy- Wiosło Małe © sikorski33
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły. Punkt widokowy- Wiosło Małe © sikorski33 Podziwiamy piękne widoki :)
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły. Punkt widokowy- Wiosło Małe © sikorski33  Nasz Rodzynek - Asia... :)))
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły.  Punkt widokowy- Wiosło Małe
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły. Punkt widokowy- Wiosło Małe © sikorski33  Wisła - cudowny widok :)
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły. Punkt widokowy- Wiosło Małe © sikorski33
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły. Nowe
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły. Nowe © sikorski33  Miejsce docelowe wycieczki.
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły. Nowe - rynek
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły. Nowe - rynek © sikorski33
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły. Nowe
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły. Nowe © sikorski33
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły. Nowe - Fara pw. św. Mateusza Ap. I Ew
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły. Nowe - Fara pw. św. Mateusza Ap. I Ew © sikorski33 Opis powyżej.
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły. Nowe - główne skrzydło Zamku pokrzyżackiego z połowy XIV © sikorski33  Opis powyżej.
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły. Nowe - punkt widokowy
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły. Nowe - punkt widokowy © sikorski33 Nasza Wisełka :)
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły. Nowe - punkt widokowy © sikorski33 Pięknie !... :)
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły. Nowe - punkt widokowy © sikorski33   :)))
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły © sikorski33  Wracamy do domu.
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły. Młyn
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły. Młyn © sikorski33
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły. Wracamy do domu, jak widać, jest już ciemno
    Na Szlaku Dolnej Doliny Wisły. Wracamy do domu, jak widać, jest już ciemno © sikorski33
    Wycieczka była super... :)