• Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy.Szlak Zamków Powiśla.

Sobota, 9 maja 2015 · dodano: 10.05.2015 | Komentarze 4

W dziesięcioosobowym składzie,  wybraliśmy się na wycieczkę do Podzamcza koło Kwidzyna, zwiedzić Biały Dwór. Dalej ruszyliśmy szlakiem bursztynowym. Następnie zahaczyliśmy o szlak Zamków Powiśla. Powrót do domu przez Malbork. Cała wycieczka opisana i pokazana na poniższych zdjęciach...  Wycieczka pełna wrażeń, dziękuję ekipie za mile spędzony dzionek... :)))

Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy. Zbiórka ekipy przed wycieczką
    Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy. Zbiórka ekipy przed wycieczką © sikorski33
    Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy.  Na trasie
    Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy.  Na trasie. Biała Góra
    Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy. Na trasie. Biała Góra © sikorski33
    Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy.  Na trasie
    Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy.  Podzamcze
    Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy. Podzamcze © sikorski33 Jesteśmy na miejscu.
    Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy. Podzamcze © sikorski33
      Biały Dwór położony jest wśród malowniczych łąk i lasów, na skraju rozległego płaskowyżu górującego nad doliną Wisły. Obronny charakter miejsca, sąsiedztwo dróg handlowych, zwłaszcza słynnego Szlaku Bursztynowego, zostały docenione już we wczesnym średniowieczu - w okolicy znajdują się liczne pozostałości osadnictwa pruskiego oraz krzyżackiego.
    Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy.  Podzamcze
    Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy.  Podzamcze. Ekipa w komlecie, miejsce docelowe wycieczki
    Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy. Podzamcze. Ekipa w komlecie, miejsce docelowe wycieczki © sikorski33
    Na początku XVI w. Podzamcze kupiła rodzina Sokołowskich herbu Pomian
    i wybudowała dwa dwory obronne - Biały
    oraz Czerwony. Biały Dwór był w kolejnych latach w posiadaniu polskich rodów Kretkowskich i Dziewanowskich, a następnie niemieckiej rodziny Boris. Opuszczony
    i zdewastowany po zakończeniu II wojny światowej. W 1994 r. przeszedł ponownie
    w prywatne ręce i obecni właściciele
    przystąpili do odbudowy oraz rekonstrukcji kompletnie zrujnowanych zabudowań. Dzisiaj jest hotelem pełnym dawnego uroku.
    Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy. Opuszczony cmentarz - Podzamcze
    Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy. Zaniedbany cmentarz - Podzamcze © sikorski33
    Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy. Na trasie - Brachlewo
    Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy. Na trasie - Brachlewo © sikorski33
    Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy. Na trasie - Watkowice
    Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy. Na trasie - Watkowice © sikorski33
    Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy. Na trasie - Watkowice © sikorski33 Pozostałość dworu z roku 1694.
    Watkowice Małe (dawne Klein Watkowitz) to niewielka wieś w okolicach Kwidzyna. Znajdują się tam ruiny starego dworu. Chociaż z dworu wiele już nie zostało, nadal jest w stanie nas oczarować swym pięknem i pobudzić naszą wyobraźnię.
    Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy. Na trasie - Szlak Zamków Powiśla
    Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy. Na trasie - Wracamy do domu. Postój w Malborku na ciepły posiłek
    Wracamy do domu. Postój w Malborku na ciepły posiłek © sikorski33 © sikorski33
    Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy. Na trasie - Szlak Zamków Powiśla © sikorski33
    Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy. Na trasie - Szlak Zamków Powiśla
    Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy. Na trasie. Przebijamy się do akweduktu Juranda © sikorski33
    Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy. Na trasie. Przebijamy się do akweduktu Juranda. Jesteśmy na miejscu © sikorski33
    Zabytek techniki będący największą budowlą hydrotechniczną Zakonu Krzyżackiego i jednocześnie wielkie osiągnięcie średniowiecznej myśli technicznej. Doprowadzała ona do zamku i miasta wodę służącą do picia, do napełnienia fos i zasilenia młynów z odległego Jeziora Dzierzgoń. Na trasie kanału znajdowało się 10 młynów i jedna śluza służąca zabezpieczeniu przeciwpowodziowemu Malborka.
    Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy. Na trasie. Kalve
    Biały Dwór - Podzamcze. Szlak Bursztynowy. Na trasie. Kalve © sikorski33
    Godnym uwagi turystów zabytkiem architektury, a zarazem skarbcem dzieł plastyki i rzemiosła artystycznego jest miejscowy kościół gotycki. Lokacja wsi i uposażenie kościoła nastąpiło 16 stycznia 1297 r. przez Komtura malborskiego Henryka Wilnowe. Obecnie istniejący kościół został zbudowany w latach 1310-1320.
    Kalwa. Teren tej wsi zamieszkiwała gęsto ludność kultury łużyckiej (650-125 p.n.e.) posiadająca własny gród, którego ślady odkryli archeologowie. We wczesnym średniowieczu osiadła w tej okolicy ludność pruska, która prawdopodobnie nadała wsi dzisiejszą nazwę. Słowo „kalva” u ludów bałtyjskich oznacza górę, pagórek. Wieś leży dokładnie pośród wzniesień morenowych, o których krążą legendy. Już w 1286 roku była to wieś kościelna, w której mieszkał Bruno plebanus de Calwa. Lokacja miejscowości Kalwe nastąpiła w 1297r. W 1570 r. mieszkało w niej 13 gburów, sołtys i pleban oraz karczmarz utrzymujący zajazd. W 1615 r. wnieśli Kalwianie skargę do lustratorów królewskich, iż właściciel sąsiedniego majątku Igły – Pan Baliński, zagarnął im kilka włók i włączył do swojego folwarku. Pierwszy raz Kalwa jest wymieniona w dokumencie z dn. 26 lipca 1280 r. Proboszcz Kalwy występuje już 9 stycznia 1287 r. jako świadek.