• Zapomniany Kurhan - Zaskoczyn.

Sobota, 12 kwietnia 2014 · dodano: 13.04.2014 | Komentarze 5

Ostatnio nasze wycieczki weekendowe są ukierunkowane na szukaniu i zwiedzaniu trudno dostępnych i zapomnianych zabytków. W tą sobotę udaliśmy się do miejscowości Zaskoczyn, w licznym gronie rowerzystów. Po drodze do Zaskoczyna, najpierw zwiedziliśmy w miejscowości Graniczna Wieś, (Obóz dla Jeńców Cywilnych Graniczna Wieś) – obóz hitlerowski na Pomorzu Gdańskim w latach 1939-1941. Następnie już w Zaskoczynie, głaz narzutowy z ery polodowcowej, rzeźbę Macierzyństwo która znajduje się przy Domu Pomocy Społecznej i główny cel wycieczki - tajemniczy grobowiec, który jest stylizowany na pogański kurhan. Więcej wiadomości przy opisach zdjęć które załączam w tym blogu. Dziękuję całej ekipie za wspólnie, mile spędzoną sobotę :))) Pogoda dopisała :)

Zbiórka przed wycieczką - Tczew
    Zbiórka przed wycieczką - Tczew © sikorski33Na trasie wycieczki
    Na trasie wycieczki © sikorski33Na trasie wycieczki. Zakupy
    Na trasie wycieczki. Zakupy © sikorski33Na trasie wycieczki
    Na trasie wycieczki © sikorski33Na trasie wycieczki. Udajemy się w tym kierunku
    Na trasie wycieczki. Udajemy się w tym kierunku © sikorski33Na trasie wycieczki. Odpoczynek przy sklepie i zakupy
    Na trasie wycieczki. Odpoczynek przy sklepie i zakupy © sikorski33Na trasie wycieczki
    Na trasie wycieczki © sikorski33Na trasie wycieczki.Podobóz Stutthof w Granicznej Wsi (obecnie gmina Trąbki Wielkie)
    Na trasie wycieczki.Podobóz Stutthof w Granicznej Wsi (obecnie gmina Trąbki Wielkie) © sikorski33Obóz w miejscowości Graniczna Wieś (obecnie gmina Trąbki Wielkie) powstał 10 września 1939 jako jeden z obozów podległych Komendanturze Obozów Jenieckich Gdańsk. Przebywało w nim około 350 więźniów. Od 31 marca 1940 był to oficjalnie podobóz obozu Stutthof. 5 listopada 1941 został zlikwidowany, a pozostali przy życiu więźniowie przeniesieni do Stutthofu.28 września odbyły się uroczystości związane z otwarciem zrewitalizowanego i rozbudowanego Miejsca Pamięci po Obozie Grenzdorf w Granicznej Wsi.W ramach projektu została przeprowadzona renowacja istniejącego pomnika, zamontowana nowa tablica upamiętniająca obóz, utwardzony teren miejsca pamięci, ustawiony nowy krzyż w miejscu straceń, zainstalowana wystawa edukacyjna o obozie oraz ustawiony pomnik Alfa Liczmańskiego- komendanta Gdańskiej Chorągwi ZHP straconego w Obozie 20 marca 1940 roku.Tablica upamiętniająca podobóz Stutthof w Granicznej Wsi
    Tablica upamiętniająca podobóz Stutthof w Granicznej Wsi © sikorski33Pomnik Alfa Liczmańskiego - - komendanta Gdańskiej Chorągwi ZHP straconego w Obozie 20 marca 1940 roku
    Pomnik Alfa Liczmańskiego - - komendanta Gdańskiej Chorągwi ZHP straconego w Obozie 20 marca 1940 roku © sikorski33Na trasie wycieczki
    Na trasie wycieczki © sikorski33Na trasie wycieczki.Głaz narzutowy z ery polodowcowej. Zaskoczyn
    Na trasie wycieczki.Głaz narzutowy z ery polodowcowej. Zaskoczyn © sikorski33Na trasie wycieczki. Odpoczynek przy domu pomocy społecznej w Zaskoczynie
    Na trasie wycieczki. Odpoczynek przy domu pomocy społecznej w Zaskoczynie © sikorski33Domu Pomocy Społecznej w Zaskoczynie
    Domu Pomocy Społecznej w Zaskoczynie © sikorski33Rzeźba
    Rzeźba "Macierzyństwo" Josepha Thoraka, Zaskoczyn © sikorski33Została przywieziona z Niemiec.A jak rzeźba trafiła do Zaskoczyna? Co do tego nie ma pewności. Zdaniem historyka Bartosza Gondka ma to związek z tym, że w niewielkiej miejscowości mieściła się niegdyś partyjna szkoła NSDAP. Pomnik przedstawiający kobietę trzymającą swoje dziecko miał bowiem znaczenie propagandowe. Rzeźba pochodzi z 1942 roku. To, że jej autorem jest Josef Thorak odkryto przez przypadek w 2008 roku, podczas czyszczenia. Natrafiono wtedy na wykuty w postumencie napis "Thorak 1942". Thorak to jeden z najbardziej znanych niemieckich artystów okresu Republiki Weimarskiej i III Rzeszy. Rzeźba
    Rzeźba "Macierzyństwo" Josepha Thoraka © sikorski33Na trasie wycieczki
    Na trasie wycieczki © sikorski33Na trasie wycieczki.Częściowo zdewastowane kamienne schody prowadzące do grobowca
    Na trasie wycieczki.Częściowo zdewastowane kamienne schody prowadzące do grobowca © sikorski33Okazały grobowiec.potężna ceglano-kamienna budowla
    Okazały grobowiec.potężna ceglano-kamienna budowla © sikorski33Grobowiec jest wyjątkowy. Jest to potężna ceglano-kamienna budowla stylizowana na pogański kurhan. Kanwę grobowca stanowi konstrukcja z cegieł w formie żebrowanego sklepienia. Z zewnątrz "kurhan" jest obłożony kamieniami. W środku porozrzucane są ludzkie kości i fragmenty porozbijanych, cynowych bądź ołowianych trumien. Co jest w środku można dojrzeć przez dziurę na szczycie grobowca. Dziura posłużyła hienom cmentarnym do splądrowania wnętrza.Okazały grobowiec.potężna ceglano-kamienna budowla. Zaskoczyn
    Okazały grobowiec.potężna ceglano-kamienna budowla. Zaskoczyn © sikorski33Okazały grobowiec.potężna ceglano-kamienna budowla - jego wnętrze,widać na zdjęciu kości
    Okazały grobowiec.potężna ceglano-kamienna budowla - jego wnętrze,widać na zdjęciu kości © sikorski33LOGBOOK - zapomniane cmentarze
    LOGBOOK - zapomniane cmentarze © sikorski33LOGBOOK - zapomniane cmentarze
    LOGBOOK - zapomniane cmentarze © sikorski33Musisz być zalogowany by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce. Na trasie wycieczki
    Na trasie wycieczki © sikorski33Na trasie wycieczki
    Na trasie wycieczki © sikorski33Na trasie wycieczki. Pszczółki
    Na trasie wycieczki. Pszczółki © sikorski33Na trasie wycieczki. Wracamy do Tczewa
    Na trasie wycieczki. Wracamy do Tczewa © sikorski33Na trasie wycieczki. Wracamy do Tczewa